Press "Enter" to skip to content

Lumbago, Lave ryggsmerter L84

Årsak

  • Man finner sikker årsak bare hos ca 15 %
  • Smertene kan komme fra muskulatur, bånd, intervertebralskive, fasettledd
  • Røntgenfunn er lite korrelert med plager
  • Akutte smerter er ofte provosert fram av uheldige arbeidsstillinger, tunge løft og vridninger
  • Langvarige smerter regnes som et resultat av både fysiske, psykologiske, sosiale og arbeidsrelaterte faktorer

Symptomer

  • Smerter i korsryggen, ofte utstråling til sete og lår
  • Ofte liten sideforskjell
  • Ikke utstråling til nedenfor knærne
  • Ingen lammelser
  • Ingen forandringer i hudfølsomheten

Råd

  • Informasjon til pasienten om at ryggsmerter hos de fleste blir bedre i løpet av få dager/uker, uansett hvordan man behandler
  • Det er viktig å lindre smerte slik at kroppen beveger seg mest mulig naturlig – dette fremmer kroppens egne, naturlige reparasjonsmekanismer: NSAID i høy dosering, eventuelt kombinert med paracetamol
  • Pasienten bør være i aktivitet (gå tur, gå på jobb, gjør alle daglige aktiviteter) – selv om det gjør vondt! En fysisk aktiv rygg lindres raskere enn inaktivitet og ro.
  • Noen kan ha nytte av behandling hos fysioterapeut, manuellterapeut, kiropraktor, osteopat, naprapat – viktigst: få hjelp til opptrening og instruksjon i egenaktiviteter
  • Avlastning for ryggen (unngå å sitte lenge, pute under knehasene ved ryggleie, pute mellom knærne ved sideleie)
  • Vanligvis er ikke røntgenundersøkelse nyttig ved ryggsmerter (lite samsvar mellom røntgenfunn og plager)
  • I følgende situasjoner skal pasienten undersøkes for alvorlig underliggende sykdom:
    • Ryggplager som debuterer ved alder under 20 år eller over 55 år
    • Vedvarende smerter som tiltar over tid
    • Generell sykdomsfølelse, feber og/eller vekttap
    • Traume, kreft, bruk av steroider eller immunosuppressiva
    • Utbredte og ev. progredierende nevrologiske utfall
    • Deformitet i ryggsøylen
    • Høy SR, uttalt morgenstivhet med varighet over en time

Forebygge senere anfall med smerter

  • Trening er viktig når de akutte plagene er over
  • Treningen bør bestå av generell kondisjonstrening og øvelser for å styrke mage- og ryggmuskler

 

Oppdatert: 2011

Comments are closed.